واقعة مأساوية تعرضت لها سيدة مطلقة بدأت تفاصيلها في غضون نهايات عام 2020، حين انفصلت عن زوجها وبرفقتها بنتين وولد، إلا أن القدر كان قد وضع تصور آخر لطريقها فقد وقعت فريسة لشخص خارج البلاد تعرفت عليه في جروب على موقع التواصل الإجتماعي فيسبوك وانتهى الحال بها بتهديدها بصورها في المنزل وابتزازها.
مطلقة: أنا افتضحت أنا وبناتي على فيسبوك
سردت السيدة المطلقة تفاصيل ما تعرضت له قائلة: كنت متزوجة من شخص وانفصلت عنه في نهاية عام 2020، وتركني رفقة بنتين وولد وفي شهر يونيو 2021 تعرفت على شخص آخر من خلال جروب يسمى «برجك اليوم» عبر موقع التواصل الإجتماعي فيسبوك ومن هنا بدأت القصة.
قالت السيدة المطلقة في تحقيقات قضيتها، دخلت إلى جروب يسمى «برجك اليوم» على فيسبوك، وكانت هناك تدوينة تحمل عبارة «كل واحد من المتابعين يكتب تاريخ ميلاده»، وبالفعل دونت تاريخ ميلادي ووجدت شخصا يعلق على تعليقي مدون - أنا كمان نفس البرج - وبدأت مسيرة التعارف على الشخص ده وتحدث معي عبر تطبيق الماسنجر وعرفت أنه عايش بره في الخليج وتبين من حديثه أنه إنسان محترم وأسلوبه محترم.
مطلقة: اتعرفت على واحد من جروب برجك اليوم
كنا نتحدث بصورة يومية أنا وذلك الشخص.. استكملت السيدة المطلقة حديثها قائلة: كنا بنتكلم عشان نعرف بعض أكتر، وبعدها بفترة هو طلب أنه يخطبني وبعتله صورة ليا وهو فضل يبعتلي صور هدوم ويقول لي أنا بشتريها ليكي وبعد فترة أخذ رقمي وبدأنا نتكلم على تطبيق الواتساب، وبعدها بعت لي فيديوهات مخلة وأول ما شوفتها قطعت التواصل معاه.
بعد يومين رجع الشخص ده اعتذرلي، وقالي أنتي أكيد فيكي حاجة وجوزك طلقك عشان باردة، وطبعا هو قالي كده عشان مكنتش بتجاوب معاه في الرسائل الخارجة بتاعته، وبعد فترة سكوت رجع تاني يكلمني باسلوب محترم وبدأ يتكلم عن الكويت وأنها بلد كويسة ولو أنا سافرت هعمل أحلى فلوس واشتغل، واتفقت معاه ساعتها اننا نتجوز وبعدها نجيب بناتي الكبار يعيشوا معانا هناك.
سيدة: شخص طلب مني ابعت له صور ليا
وأضافت السيدة المطلقة، بعد فترة طلب مني أبعت له صور ليا وأنا عارية وقالي ابعتيلي جسمك اشوفك قبل الجواز، قولتله مينفعش وميصحش أنك تقول كدة لو عايز تتجوزني إنزل أطلبني من اهلي وبعدها في مرة بعتلي فيديو وهو في بيت دعارة والعلاقة استمرت 6 شهور وفي ديسمبر 2021 انقطعت علاقتي بيه.
وفي شهر إبريل 2022 وبالتحديد في شهر رمضان، لقيت اختي بتتصل بيا وتقولي إلحقي صورك وصور بناتك على جروبات الجيزة في الفيسبوك، قولتلها عرفتي منين قالتلي واحدة صاحبتك من زمان هي اللي قالت دخلت وشوفت الصور ولقيتها صورنا في البيت وإحنا بره كمان ومكتوب عليها كلام أننا بنشتغل في الأمور الغلط.
وبعدها لقيت صاحبتي دي تبعتلي على الفيسبوك وبتكلمني وسألتني عن الصور قولتلها مش عارفة ده أيه، قالتلي هاتي 10 آلاف جنيه وأنا اوديكي عند واحدة تعملك عمل توقف الصور، قولتلها حرام إحنا في رمضان ومفيش الحاجات دي، وبعدها دخلت اتكلمت مع حساب على الفيسبوك اللي منزل الصور قالي عايز 150 ألف جنيه وأبطل ابعتلك وبعد ما عملت محضر عرفت أن صحبتي القديمة هي اللي عملت كدة والمباحث قبضت عليها.
إحالة سيدة إلى الجنايات لاتهامها بتهديد صديقتها
فيما أحال المحامي العام الأول لنيابات شمال الجيزة سيدة تبلغ من العمر 38 عاما ربة منزل إلى محكمة الجنايات لاتهامها بتهديد صديقتها بنشر صور فاضحة وخادشة للحياء لها على مواقع التواصل الإجتماعي واستمعت جهات التحقيق إلى أقوال المجني عليها
جاء بأمر الإحالة أن المتهمة هددت المجني عليها كتابة بإفشاء ونسبة أمور خادشة بشرفها، وذلك بنشر صور شخصية للمجني عليها وهي في أوضاع مخلة بالحياء، وكان التهديد مصحوباً بطلب وهو أن تدفع مبلغاً مالياً نظير توقفها عن نشر تلك الصور.
وأضاف أمر الإحالة أن المتهمة اعتدت على حرمة الحياة الخاصة للمجني عليها سالفة الذكر بأن نقلت باستخدام هاتفها الجوال صوراً خاصة بالمجني عليها في مكان خاص بغير رضاها، وأذاعت ونشرت صوراً للمجني عليها سالفة الذكر في مكان خاص تحصلت عليها عن طريق هاتفها الجوال وبغير رضاها.
وتعمدت مضايقة المجني عليها بإساءة استعمال أجهزة الاتصالات بأن قامت بنشر وإرسال رسائل تتضمن صورا خادشة للحياء خاصة بها وتهديدها بنشرها، وكان ذلك عن طريق استخدامها لحساب مصطنع الي موقع التواصل الإجتماعي الفيس بوك وإرسال تلك الرسائل إلي الحساب الشخصي كما اصطنعت حساباً خاصاً عبر موقع التواصل الإجتماعي فيس بوك مستخدمة إياه في ارتكاب الأفعال الإجرامية .