قناة صدى البلد البلد سبورت صدى البلد جامعات صدى البلد عقارات Sada Elbalad english
الإشراف العام
إلهام أبو الفتح
رئيس التحرير
طه جبريل
الإشراف العام
إلهام أبو الفتح
رئيس التحرير
طه جبريل

كنت هموت.. عجل هارب يحطم سيارة سيدة في التجمع| فيديو

عجل التجمع الخامس
عجل التجمع الخامس الهارب

بدأت فيديوهات هروب العجول التي يبحث عنها الكثير من رواد منصات التواصل الإجتماعي في فترة عيد الأضحى وخلال أيام العيد، إلا أن هذا العام بدأت الفيديوهات في وقت مبكر قبل العيد بأيام، حيث شهدت منطقة التجمع الخامس جنوب أكاديمية الشرطة هروب عجل أضحية من أصحابه.

هروب عجل يتسبب في كارثة في التجمع الخامس

شهدت منطقة التجمع الخامس، هروب أحد العجول من أصحابه بمنطقة جنوب أكاديمية الشرطة، واصطدامه بإحدى السيارات وتحطيمها، بالإضافة إلى إحداث أزمة مرورية على الطريق واستغاثة الأهالي من تواجد العجل على الطريق في واحد من فيديوهات هروب العجول الشهيرة.

واقعة اصطدام عجل بسيارة

تصدر أحد فيديوهات هروب العجول منصات التواصل الاجتماعي المختلفة خلال الساعات القليلة الماضية، حيث قالت إحدى السيدات «الكلام ده يرضي مين والله كنت هموت - عجل هربان من اصحابه في جنوب الأكاديمية دخل في عربيتي ودمرها».

واقعة اصطدام عجل بسيارة في التجمع

صاحبة السيارة ضحية العجل: حرام بجد كنت هموت

وتابعت السيدة عن واحد من فيديوهات هروب العجول قائلة «ياريت ياجماعة كل الناس تاخد بالها أنا حصلى كده فى جنوب الاكاديميه عند مدرسه عند مسجد الشرطة والعجل للأسف كان طالع يجرى على شارع التسعين الشمالى ربنا يسترها على الناس بجد حرام بجد الاذى ده».

وقالت السيدة ضحية هروب العجل في التجمع «أنا بطالب الناس مينفعش ياجماعه عجول فى منطقة سكنية، حرام بجد الإهمال ده فى أرواح ناس ممكن تروح عمليات الأضحية المفروض تكون فى منطقة مخصصة مش في البيوت».

هروب عجل

عجل هارب يتسبب في حادث في التجمع

وقال رواد التواصل الإجتماعي عن المقطع المنتشر لإحدى عمليات هروب العجول، «المشكلة أنه كان ممكن يتسبب في قتل أرواح، وأنا لو من صاحبة العربية ابلغ الشرطة ويتحفظوا على العجل ولو صاحبه مصلحش العربية خدي العجل يتباع وصلحي بيه العربية».

السيارة في واقعة عجل التجمع

وقالت سيدة أخرى « اولا الحمد لله انكم بخير .. ثانيا مين هيتحمل تكاليف الخساير دي كلها ... والله يبقي حرام عليهم اصحاب العجل لو ما دفعوش تعويض عن كل الخساير دي ربنا هيقبل منهم الفدي ازاي و هما سبب في اذيه غيرهم بالشكل دا».

وقال أحد رواد منصة الفيسبوك «للاسف ظاهرة المجتمع السكني بالتجمع بما اني مالك من حقي اذبح في ملكى واكثر راحة له وخاصة العجول بتأخذ وقت..ولسه مخلفات الذبيحة...اتفرجوا علي الشوارع...الاذى للجميع».

-